اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

علت خونریزی دندان خراب

خونریزی دندان و لثه‌ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن می‌تواند نگران کننده باشد. علل احتمالی خونریزی دندان و لثه چیست؟ لثه‌ها ممکن است در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به دلایل مختلفی شروع به خونریزی کنند. برخی موقتی هستند، در حالی که برخی دیگر طولانی تر و نگران کننده تر هستند. اگر نگران سلامت دهان و دندان خود هستید این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس را بخوانید. در این مقاله به بررسی علت‌های خونریزی دندان‌ها و لثه پرداخته ایم.

چه عواملی موجب خونریزی دندان و لثه‌ها می‌شوند؟

دلایل بالقوه زیادی برای خونریزی لثه وجود دارد. اغلب، خونریزی لثه به سادگی التهاب لثه است. این مرحله اولیه بیماری لثه است، که در آن لثه‌ها در اثر تجمع پلاک تحریک می‌شوند و ممکن است هنگام مسواک زدن یا جویدن برخی غذاها، ملتهب شده و خونریزی کنند. در ادامه سایر عوامل به وجود آورنده خونریزی دندان را با هم می‌خوانیم. 

التهاب لثه

ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است. پلاک روی دندان و خط لثه که با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نمی‌شود، می‌تواند لثه‌ها را آلوده کرده و منجر به علائم التهاب لثه شود. هنگامی‌که التهاب لثه رخ می‌دهد، لثه‌ها ممکن است متورم و حساس شده و گاهی در حین مسواک زدن خونریزی کنند. این مرحله اولیه بیماری به خوبی به عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همراه با معاینات منظم دندانپزشکی پاسخ می‌دهند و درمان می‌شوند.

داروها

داروهای رقیق کننده خون یکی از علل احتمالی خونریزی لثه است. این داروها توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند که می‌تواند منجر به خونریزی راحت تر شود. به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که استفاده می‌کنید اطلاع دهید.

روال جدید نخ دندان کشیدن

تغییر روال استفاده از نخ دندان نیز می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود. به عنوان مثال، اگر چند روزی است که نخ دندان نکشیده اید یا اگر برای کمک به برداشتن مواد غذایی و پلاک بین دندان‌هایتان به دفعات بیشتری نخ دندان می‌کشید، ممکن است خونریزی به وجود بیاید. این خونریزی باید ظرف یک هفته برطرف شود.

مسواک جدید

تغییر از مسواک نرم به مسواک سفت نیز ممکن است منجر به خونریزی لثه شود. سعی کنید از مسواک نرم یا متوسط استفاده کنید. با دندانپزشک خود در مورد اینکه چه مسواکی برای شما مناسب است مشورت کنید.

ژنژیویت بارداری

برخی از زنان باردار در حین مسواک زدن دچار تورم لثه و خونریزی می‌شوند. این به عنوان ژنژیویت بارداری شناخته می‌شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، دفاع بدن را در مقابله با میکروب‌هایی که باعث مشکلات لثه می‌شوند کم می‌کند. علائم باید بعد از بارداری برطرف شود. معاینه دندانپزشکی و مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن می‌تواند از بدتر شدن مشکلات لثه جلوگیری کند. ژنژیویت بارداری یک مشکل نسبتاً رایج است، اما بهتر است زودتر تشخیص داده شود. اگر در دوران بارداری متوجه خونریزی لثه شدید، بهترین کاری که می‌توانید برای اطمینان از سلامت خود و کودکتان انجام دهید این است که با متخصص دندانپزشک مشورت کنید. 

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خیلی سخت و محکم

بیشتر خونریزی لثه افراد در مدت کوتاهی پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رخ می‌دهد. مسواک خیلی سفت یا نخ دندان کشیدن خیلی زبر می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند. خونریزی خفیف پس از نخ دندان کشیدن بسیار شایع است و اگر به سرعت فروکش کرد، معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. باور کنید یا نه، اما مطمئن باشید که هر روز نخ دندان کشیدن کمک زیادی به جلوگیری از بیماری لثه می‌کند. 

پریودنتیت

پریودنتیت مرحله پیشرفته بیماری لثه است که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان، عقب نشینی لثه، خونریزی لثه و درد هنگام جویدن شود. پلاک و تارتار درمان نشده به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا از لثه‌ها و استخوان‌های شما عبور کنند و باعث بدتر شدن اوضاع شوند که در نهایت ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

پروتزهای نامناسب 

اگر دندان مصنوعی نامناسب یا ترمیم دندان معیوب داشته باشید، ممکن است لثه شما خونریزی کند. 

رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین

غذاهای شیرین باعث ایجاد حفره‌هایی در دندان‌های شما می‌شوند و به باکتری‌ها اجازه می‌دهد در دهان شما تکثیر شوند. رژیم غذایی فاقد ویتامین C و K نیز می‌تواند بر سلامت لثه شما تأثیر بگذارد. ویتامین C باعث تولید کلاژن در لثه شده و ویتامین K به لخته شدن خون کمک می‌کند.

برخی بیماری‌ها

خونریزی لثه در افراد مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله دیابت (نوع ۱ و ۲)، لوسمی، ترومبوسیتوپنی، هموفیلی و غیره شایع است. پزشک معالج یا پریودنتیست شما می‌تواند به شما نکاتی را در مورد نحوه مقابله با این عارضه جانبی ارائه دهد. عاداتی مانند مصرف تنباکو نیز می‌تواند باعث خونریزی لثه‌ها شود.

نشانه های خونریزی دندان خراب

  • لثه‌های متورم و قرمز
  • درد در لثه یا دندان
  • کاهش خط لثه
  • انباشته شدن تارتار سفت و تغییر رنگ در پایه دندان
  • بوی بد مداوم در دهان
  • طعم فلز در دهان 
  • لق شدن دندان 
  •  بهبودی پس از یک عمل دندانپزشکی مانند کشیدن دندان
  • عفونت یا آبسه در دندان یا لثه
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • در موارد نادر سرطان و شیمی‌درمانی

چگونه پریودنتیست می‌تواند به خونریزی لثه کمک کند؟

خونریزی لثه شایع است، اما می‌تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. بهتر است متخصص لثه مانند پریودنتیست شما را معاینه کند و نظر حرفه ای بدهد. پریودنتیست‌ها می‌توانند با روش پریوسکوپی زیر لثه را ببیند و با جرم گیری و صاف کردن ریشه و لیزر درمانی لثه را درمان کنند. این روش‌ها به درمان بیماری لثه در مراحل اولیه یا مراحل بسیار پیشرفته تر کمک می‌کند.

درمان خونریزی لثه در خانه

خونریزی دندان و لثه در مراحل اولیه معمولاً با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب در خانه قابل درمان است. در حالی که خونریزی هنگام مسواک زدن ممکن است شما را نگران کند، اما مهم است که با استفاده از یک مسواک با سر کوچک با موهای نرم کاملاً مسواک بزنید.

همیشه دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار یا بین وعده‌های غذایی از نخ دندان استفاده کنید. جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا نیز می‌تواند به از بین بردن جرم یا پلاک اضافی از دندان‌ها کمک کند و از بروز التهاب لثه جلوگیری کند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام مسواک زدن متوجه خونریزی جزئی شدید، مهم است که آن را جدی بگیرید و علائم دیگر را شناسایی کنید. به دندان‌های خود نگاهی بیندازید تا هر گونه نشانه ای از تارتار سفت و تغییر رنگ داده شده را ببینید. علائم دیگری که در مورد خونریزی لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • شما شش ماه است که به یک متخصص بهداشت دندان مراجعه نکرده اید.
  • خط لثه شما در حال کاهش است.
  • شما می‌توانید تارتار سخت و خشن را در جلو، پشت یا بین دندان‌های خود احساس کنید یا ببینید.
  • لثه‌های شما با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم خونریزی می‌کنند.
  • دندان‌های شما لق می‌شوند.
  • باردار هستید.

درمان‌های لازم برای خونریزی دندان و لثه

  • جرم گیری دندان توسط متخصص بهداشت 
  • عصب کشی
  • کشیدن دندان 
  • درمان پریودنتال 
  • پریوسکوپی 

جمع بندی

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، تیم پریودنتیست‌های ما در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های موثر بر لثه و دندان تخصص دارند. 

علل مختلفی برای خونریزی لثه وجود دارد و بیشتر آنها می‌تواند توسط پریودنتیست برطرف شود. کلینیک دندانپزشکی زاگرس در زمینه سلامت لثه تخصص دارد و اینجاست تا به شما کمک کند تا بهترین راه حل‌ها را برای موقعیت منحصر به فرد خود پیدا کنید. اگر لثه‌های شما به شدت خونریزی می‌کنند (خواه به دلیل تصادف یا علت ناشناخته) و نمی‌توانید خونریزی را متوقف کنید، باید به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید. اکثر خونریزی‌های لثه توسط یکی از پریودنتیست‌های ماهر قابل درمان است. خونریزی لثه مشکل رایجی است که اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه خواهند شد.

این علامت به خودی خود ممکن است فقط نشانه ای باشد که شما باید روال بهداشت دهان و دندان خود را شروع کنید. با این حال، خونریزی لثه ممکن است نشانه مشکلات شدیدتر باشد. اگر نگران خونریزی لثه هستید، همین حالا با شماره کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

کمبود چه ویتامینی باعث خونریزی دندان می‌شود؟

ارتباط بین خونریزی لثه و کمبود سطح ویتامین C بیش از ۳۰ سال پیش شناخته شده است. 

چگونه از خونریزی دندان‌های خود جلوگیری می‌کنیم؟

مصرف ویتامین C و ویتامین K را با غذاهایی مانند پرتقال، هویج، اسفناج و کلم پیچ افزایش دهید. برای ضد عفونی کردن دهان و مدیریت التهاب، دهان خود را با پراکسید هیدروژن یا آب نمک بشویید. برای کاهش جریان خون و تورم، از کمپرس سرد روی خط لثه استفاده کنید.

چه زمانی باید نگران خونریزی لثه باشم؟

اگر لثه‌هایتان برای مدت طولانی خونریزی می‌کند یا اگر خیلی درد دارند، باید فوراً به یک متخصص مراجعه کنید.

کدام بیماری باعث خونریزی لثه می‌شود؟

ایجاد پلاک دندانی باعث خونریزی لثه می‌شود که یکی از علائم رایج التهاب لثه، پریودنتیت و سایر اشکال بیماری لثه است. اما خونریزی از لثه می‌تواند نشان دهنده مسائل دیگری مانند دندان قروچه، دیابت، نوسانات هورمونی و کمبود ویتامین باشد. 

آیا خونریزی دندان طبیعی است؟

خونریزی لثه می‌تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری لثه باشد که به دلیل تجمع پلاک روی دندان‌هاست.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button