اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

بعد از کشیدن دندان شستشو دهان با آب نمک چه کمک به بهبودی می‌کند؟ 

وقتی برای کشیدن دندان به جراح دهان مراجعه می‌کنید، دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از کشیدن را دریافت خواهید کرد. در این میان پزشک شما حتما شستشو دهان با آب نمک بعد از کشیدن دندان را توصیه می‌کند. همچنین تیم جراحی دقیقاً به شما توضیح می‌دهد که چه کار‌هایی انجام دهید و چه کار‌هایی را انجام ندهید. 

ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس قصد داریم تا شما را با مزایای استفاده از آب نمک برای بهبودی سریعتر جای دندان کشیده شده آشنا کنیم. 

شستشو دهان با آب نمک بعد از کشیدن دندان و کمک به بهبودی سریعتر 

یکی از دستورالعمل‌هایی که پس از کشیدن دندان توسط دندانپزشک داده می‌شود شستشو دهان با آب نمک یک روز پس از کشیدن دندان است. جراحان دهان اغلب این مرحله را توصیه می‌کنند، زیرا روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. 

مزایای استفاده از آب نمک بعد از کشیدن دندان

شستشو دهان با آب نمک باعث بهبودی بهتر جای دندان کشیده شده می‌شود. پس از کشیدن دندان، تمیز کردن دهان دشوارتر است. تا زمانی که این ناحیه بهبود نیافته است، نمی‌توانید از مسواک در محل یا نزدیک محل کشیده شده استفاده کنید. مسواک زدن می‌تواند بافت‌های لثه را تحریک کند. 

اما شستشو با آب نمک به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن عمل می‌کند و سوکت را تمیز نگه می‌دارد. علاوه بر این، شستشو با آب نمک محیطی را ایجاد می‌کند که با باکتری‌های دندان دشمن است. در نتیجه، استفاده منظم به جلوگیری از عفونت و سایر عوارض پس از کشیدن دندان کمک می‌کند.

نحوه درست کردن و استفاده از آب نمک به عنوان دهانشویه

تهیه دهانشویه آب نمک فوق العاده آسان است. حدود یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، سپس هم بزنید تا حل شود.

برای استفاده، محلول را به آرامی به مدت ۳۰ ثانیه در اطراف دهان خود بچرخانید. به آرامی آن را تف کنید و مراقب باشید که لخته خونی که روی محل تشکیل شده، از جای خود خارج نشود. از بین بردن لخته کاملا اشتباه است و می‌تواند درد زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین روند بهبود را طولانی تر می‌کند. کندن لخته منجر به عوارض پس از کشیدن مانند درای ساکت یا حفره خشک می‌شود. 

بعد از کشیدن دندان چه مراقبت‌هایی را باید انجام دهیم؟

پس از کشیدن دندان، این مراحل را دنبال کنید تا درد خود را به حداقل برسانید و بهبودی را تسریع ببخشید:

  • طبق دستور جراح دهان، داروی خود را به طور منظم مصرف کنید.
  • تا زمان بهبودی به نوشیدن مایعات بدون نی ادامه دهید.
  • استراحت کنید و حداقل سه روز از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • برای کمک به بهداشت دهان و دندان چهار بار در روز شستشو دهان با آب نمک را انجام دهید.
  • به آرامی دندان‌هایی که نزدیک محل کشیدن دندان نیستند را مسواک بزنید. 
  • رعایت یک رژیم غذایی سالم مهم است. چند روز از غذا‌های نرم استفاده کنید. 
  • مهم است که دهان و محل کشیدن را تا حد امکان تمیز نگه دارید و مطمئن شوید که حفره از همه مواد غذایی و مواد زائد دور باشد. 
  • در ۲۴ ساعت اول به هیچ عنوان آبکشی نکنید. این به شروع روند بهبودی دهان شما کمک می‌کند.
  • پس از ۲۴ ساعت شستشو دهان با آب نمک را شروع کنید. این کار به بهبود حفره کمک می‌کند. یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل کنید. به آرامی اطراف حفره را چند بار در روز بشویید. این کار به تمیز کردن و التیام این ناحیه کمک می‌کند.
  • از مکمل ویتامین C استفاده کنید که جای زخم زودتر ترمیم شود.

سرعت بهبودی افراد مختلف پس از کشیدن دندان با هم متفاوت است. 

چه زمانی می‌توانم بعد از کشیدن دندان عقل شستشو با آب نمک را متوقف کنیم؟

پس از کشیدن دندان عقل، جراح دهان به احتمال زیاد به شما شستشو دهان با آب نمک را توصیه می‌کند. به مدت ۱ هفته پس از کشیدن دندان، ۶ تا ۸ بار در روز با آب نمک گرم دهان را بشویید. آب نمک دارای خواص درمانی طبیعی است و با جلوگیری از عفونت و التهاب باعث بهبود سریعتر می‌شود. برخی از دهانشویه‌ها می‌توانند دهان را تحریک کنند. دهانشویه آب نمک حاوی نمک و آب است که به طور طبیعی در بدن انسان یافت می‌شود و تحریک و حساسیت ایجاد نمی کند. 

آب نمک بعد از کشیدن دندان عقل چه کمکی می‌کند؟

هنگامی که جراح دهان به شما توصیه می‌کند که دهان خود را با آب نمک بشویید، به این دلیل است که استفاده از آب نمک پس از کشیدن دندان عقل، باعث بهبودی و جلوگیری از عفونت می‌شود. پس از کشیدن دندان، محل حفره، نسبت به عفونت آسیب‌پذیرتر است. به همین دلیل تمیز نگه داشتن دهان با آب نمک برای دور نگه داشتن حفره از باکتری‌ها و ذرات غذا برای جلوگیری از عفونت موثر است. همچنین باعث کاهش کاهش تورم و ناراحتی شده و به تازه شدن نفس شما کمک می‌کند.

خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل و پس از شستشو دهان با آب نمک

مقداری خونریزی پس از هر نوع کشیدن و جراحی دهان طبیعی است. پس از کشیدن دندان عقل، خونریزی محل‌های جراحی تا ۲۴ ساعت معمولی است. به خاطر داشته باشید که در روز اول کشیدن دندان به هیچ وجه دهان خود را شستشو ندهید زیرا ممکن است خونریزی را طولانی کند. برای شروع شستشو دهان با آب نمک تا روز بعد صبر کنید.

اگر خونریزی یا ناراحتی بیش از حد انتظار بود یا در مورد شستشو با آب نمک سوالی دارید، با کلینیک زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان ما خوشحال خواهد شد که به شما کمک کنند.

جمع بندی

اینکه آیا نیاز به کشیدن دندان دارید یا نه، متخصص حرفه ای و دلسوز تشخیص می‌دهد. اینکه بعد از کشیدن چه دستورالعمل‌هایی را دنبال کنید نیز به پزشک شما ارتباط مستقیم دارد. اما شستشو دهان با آب نمک یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبودی سریعتر محل دندان کشیده شده است. 

جراحان متخصص دهان و دندان در کلینیک دندانپزشکی زاگرس با سال‌ها تجربه در خدمت مراجعین هستند. می‌توانید به جراحان دهان و فک و صورت کلینیک زاگرس اعتماد کنید تا از شما به خوبی مراقبت کنند. زیرا کل تیم کلینیک متعهد است که به هر بیمار یک تجربه ایمن و راحت ارائه دهد.

برای دریافت نکات و اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان یا برای مشاوره حرفه ای، امروز با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. منتظر شما هستیم. 

سوالات متداول

چرا آب نمک پس از کشیدن دندان مفید است؟

آب نمک می‌تواند از رشد باکتری‌هایی که باعث عفونت در محل کشیدن دندان می‌شوند، جلوگیری کند. علاوه بر آن، می‌تواند به حذف مواد غذایی که در دهان وجود دارد و مانعی برای بهبودی حفره است کمک کند.

اگر بعد از کشیدن دندان از آب نمک استفاده نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

بهتر است در هفته اول پس از جراحی از شستشو با دهانشویه‌های حاوی الکل به دلیل تحریک بافت‌های در حال بهبودی خودداری کنید. بنابراین به یاد داشته باشید که با آب نمک یا فقط آب بشویید. آب نمک باعث کاهش درد پس از کشیدن و بهبودی سریع‌تر می‌شود. 

آیا آب نمک حفره خشک (درای ساکت) را درمان می‌کند؟

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. این کار به حذف ذرات غذایی که باعث ایجاد حفره خشک می‌شود کمک می‌کند. مطمئن شوید که از آب گرم استفاده می‌کنید و نه داغ، زیرا آب داغ می‌تواند زخم شما را بیشتر تحریک کند.

۶ نکته برای بهبودی سریعتر پس از کشیدن دندان

  1. استراحت کافی پس از کشیدن دندان 
  2. استفاده از مواد غذایی نرم 
  3. عدم استفاده از نی یا سیگار 
  4. استفاده از کمپرس یخ
  5. مصرف مسکن
  6. رعایت بهداشت دهان و دندان 
  7. شستشو دهان با آب نمک
۳.۹/۵ - (۲۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button