اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

راه‌های جذاب کردن محیط دندانپزشکی کودکان

شما دندانپزشک کودکان شده اید بنابراین زمان آن رسیده تا علاوه بر تخصص در حرفه خود به نحوه تعامل با کودکان و دکوراسیون مطب اهمیت بدهید. کودکان، درست مانند بزرگسالان، ترس و اضطراب را از مراجعه به دندانپزشک تجربه می‌کنند، اما ترس را به روش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. هیچ فرمول جادویی برای آسان کردن درمان کودکان وجود ندارد، اما در این مقاله چند نکته کاربردی آمده است که می‌تواند به شما و بیماران خردسالتان کمک کند تا لبخند بزنید و با آرامش درمان‌های لازم را انجام دهید.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا اقدامات لازم برای جذاب کردن محیط دندانپزشکی کودکان را با هم بررسی کنیم.

چه اقداماتی دندانپزشکان اطفال برای جذاب کردن محیط دندانپزشکی کودکان انجام می‌دهند؟

برای آنکه محیط دندانپزشکی برای کودکان ایجاد ترس نکند و تجربه ای خوب به همراه داشته باشد این وظیفه دندانپزشک است که محیط را امن کند. در ادامه برخی از اقداماتی که دندانپزشک اطفال باید انجام دهد تا تجربه دندانپزشکی را برای کودکان بدون استرس کند آمده است. 

والدین را تشویق کنید که بچه‌ها را زودتر بیاورند

به عنوان یک دندانپزشک، می‌دانید که پیشگیری بهتر از درمان است. این امر به ویژه در مورد کودکان صدق می‌کند. اگر والدینی برای اولین بار کودک را به دلیل مشکل یا درد نزد دندانپزشک بیاورند، به احتمال زیاد این ملاقات با اضطراب و ناراحتی زیادی همراه خواهد بود. اما اگر اولین ملاقات مثبت و معمولی باشد، کودک با این روند آشنا شده و احتمالاً در ملاقات‌های بعدی نگرش بهتری خواهد داشت.

در صورت امکان، به والدین تاکید کنید که چقدر مهم است که بچه‌هایشان را در یک سالگی یا بلافاصله پس از رویش اولین دندان‌شان به دندانپزشکی بیاورند. این مراجعه فقط برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان در مراحل اولیه زندگی نیست، بلکه در مورد سازگاری و عادت کردن کودک با کل روند مراجعه منظم به دندانپزشک است.

دندانپزشک باید با دنیای کودکان آشنا باشد

دندانپزشکان اطفال می‌دانند که اغلب باید به همان اندازه درباره ملکه برفی و مرد عنکبوتی بدانند که در مورد اشعه ایکس و حفره‌ها می‌دانند. برقراری ارتباط با بچه‌ها بسیار مهم است. ارتباط خوب دندانپزشک اطفال با کودکان می‌تواند آنها را آرام کرده و به راحتی ذهن آنها را از اقدامات دندانپزشکی پرت کنند. دندانپزشک اطفال باید به دنبال موضوعاتی فراتر از ویزیت دندانپزشکی باشد. موضوعاتی مانند کارتون‌های مورد علاقه، فیلم‌ها، موضوعات مدرسه، سرگرمی‌ها، ورزش‌ها، غذاها یا بازی‌هایی که بتواند علاقه کودک را برانگیزد.

در صورت امکان بنشینید تا هنگام صحبت با بچه‌ها در یک سطح باشید و تماس چشمی خوبی برقرار کنید. طبیعی است که بخواهید قبل از هر چیز با والدین صحبت کنید، اما ایجاد ارتباط با بیمار خردسال امری کلیدی است. برای کمک به ایجاد رابطه و اعتماد، سؤال بپرسید و خوب به جواب‌ها گوش دهید.

پیدا کردن زمینه‌های مشترک می‌تواند کمک زیادی به کاهش استرس کودکان کند. بهتر است در پایان مراجعه، چند نکته در مورد علایق کودک یادداشت کنید تا در ملاقات‌های بعدی چیزی برای پرسیدن داشته باشید. کودکان از اینکه آنها را به یاد دارید احساس خوبی خواهند کرد.

آرامش خود را حفظ کنید

ارتباط فقط از طریق کلمات نیست بلکه از طریق زبان بدن شما نیز انجام می‌شود. رفتار کودک ممکن است شما را دچار استرس و عصبانیت کند، اما مهم است که با حفظ خونسردی اوضاع را کنترل کنید. کودکان حالات صورت را می‌خوانند حتی اگر ماسک داشته باشید. بنابراین اگر احساس ناامیدی یا بی حوصلگی دارید فقط باعث افزایش اضطراب کودک می‌شوید. حتی اگر کودک شروع به بدرفتاری کرد، سعی کنید شرایط را آرام کرده و استرس خود را نشان ندهید. نگاه و زبان بدن دندانپزشک کودکان عناصر مهمی در جلب اعتماد کودک و شکل دادن به یک ویزیت مثبت و بی نقص دندانپزشکی باشد.

محیطی مناسب برای کودک ایجاد کنید

احتمالاً شما و کارکنانتان دقت زیادی کرده اید که میز جلو و محل انتظار مطب شما فضاهایی آرام و دوستانه باشد. اما چیدمان مطب و وسایل آن باید از نگاه یک کودک مناسب باشد. اتاق انتظار را از اسباب‌بازی‌های جذاب، حیوانات عروسکی، کتاب‌ها و بازی‌ها پر کنید و حتی در نظر داشته باشید که یک فضای اختصاصی مناسب برای کودکان در اتاق ایجاد کنید.

اتاق انتظاری که وسایلی سرگرمی دارد می‌تواند حواس کودک را پرت کند و به نگه داشتن کودکان در اتاق انتظار کمک می‌کند. هنگامی که کودک روی صندلی دندانپزشکی قرار دارد، چهره‌های ناآشنا می‌تواند برای آنها ترسناک باشند. بنابراین فقط به پرسنل دندانپزشکی که به آنها نیاز ضروری دارید اجازه دهید در اطراف کودک بمانند. افراد زیادی که می‌آیند و می‌روند و به زبان پیچیده‌ای که کودک نمی‌فهمد صحبت می‌کنند، ممکن است باعث اضطراب بیشتر شود.

در پایان یک ملاقات، رفتار خوب کودک را با تحسین و جوایز کوچک مانند دادن برچسب یا جوایز دیگر تشویق کنید. می‌توانید به کودک پیشنهاد دادن تا از بین جوایز مختلف خودش یکی را انتخاب کند. با این روش می‌توانید پی به علایق کودک برده و از آن برای جلسات بعدی استفاده کنید. اگر دندانپزشک رفتار خوب کودک را تشخیص دهد و به آن پاداش دهد، دندانپزشکی می‌تواند به تجربه‌ای خوشایند تبدیل شود. حتی تجربه‌ای که کودک به جای اینکه از آن وحشت داشته باشد، مشتاقانه منتظر آن بماند.

توضیح دهید، نشان دهید و گزینه‌هایی را به کودکان پیشنهاد دهید

ترس و اضطراب کودکان ناشی از عدم درک و ندانستن آنچه قرار است اتفاق بیفتد است. بچه‌ها به طور طبیعی کنجکاو و بسیار اهل عمل هستند، بنابراین همیشه به کودک بگویید که قصد دارید چه کاری را انجام دهید.

از زبانی استفاده کنید که کودکان آن را بفهمند. دندانپزشکان اطفال معمولا زبان دومی برای بیان کامل اصطلاحات مورد علاقه کودک، برای صحبت در مورد تجهیزات و روش کار با آنها بلدند. همان کودکی که با شنیدن کلماتی مانند دریل یا کشیدن دندان وحشت دارد، اگر به جای آن از دستگاه تولید صدا یا تکان دادن دندان در بیرون از دهان صحبت کنید، ممکن است بسیار آرام شود. 

ایجاد احساس آگاهی و کنترل در کودک می‌تواند کمک زیادی به کاهش عصبی بودن آنها در زمان مشاهده وسایل و صدای بلند و ترسناک آنها باشد. برای مثال، می‌توانید نحوه عملکرد وسیله مکش را توضیح دهید. سپس به کودک اجازه دهید تا زمانی که با نحوه عملکرد آن آشنا می‌شود آن را در دست نگه دارد. همچنین می‌توانید در مورد محافظ صورت توضیح دهید که چه کارایی دارد و در حین کار می‌تواند از صورت آنها محافظت کند. همانطور که کلاه ایمنی فضانورد از او در هنگام کار محافظت می‌کند. 

کودکان احساس با اهمیت بودن را دوست دارند. برای این منظور می‌توانید حق انتخاب در مسائل ساده مانند انتخاب رنگ پیش بند دندانپزشکی یا هر زاویه ای که راحت ترند تا سر خود را بگذارند را به آنها بدهید. این کار به ایجاد احساس کنترل بر اوضاع به کودکان کمک می‌کند. وقتی کودکان کمتر احساس درماندگی و استرس می‌کنند، دندانپزشک نیز بهتر درمان آنها را انجام می‌دهد.

تجربه دندانپزشک در مواجهه با اطفال

درمان کودکان مجموعه ای از چالش‌های خاص خود را دارد. اما انعطاف پذیری و توانایی دندانپزشک در برقراری ارتباط می‌تواند فاکتورهایی اساسی برای مراقبت موثر از دندان‌های اطفال باشد. هدایت رفتار کودک از طریق تعامل و ارتباط مثبت می‌تواند به اطمینان از یک ویزیت راحت تر و آسانتر دندانپزشکی کمک کند.

چرا کودکان خود را نزد دندانپزشک کودکان ببریم؟

دندانپزشکان اطفال پس از اتمام دوره عمومی خود، دو سال دیگر آموزش می‌بینند تا با بسیاری از زمینه‌های پیشگیری و مراقبت که مختص کودکان است آشنا شوند. دندانپزشکان اطفال علاوه بر یادگیری به روز‌ترین درمان‌های موجود برای طیف گسترده ای از مشکلات دندانپزشکی کودکان، نحوه مدیریت رفتارهای مختلف را نیز آموزش می‌بینند. به همین دلیل است که بسیاری از والدین دندانپزشک کودکان را برای نیازهای دندانی کودک خود انتخاب می‌کنند.

چه کار‌هایی در کلینیک دندانپزشکی کودکان انجام می‌شود؟

  • بررسی کامل دهان نوزادان و مادران
  • دادن توصیه‌هایی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان نوزادان و اطفال
  • ترمیم حفره‌ها و پوسیدگی‌های دندان کودکان
  • ارجاع به متخصص ارتودنسی کودکان در صورت داشتن فک کوچک یا دندان‌های به هم ریخته
  • ترمیم دندان‌های شکسته در صورت ضربه یا جویدن خوراکی‌های سخت
  • عصب کشی دندان کودکان 
  • روکش دندان کودکان 
  • فلوراید تراپی
  • کشیدن سیلانت‌های دندانی

جمع بندی

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس کودکان بیماران VIP ما هستند. ما از داشتن آنها در کلینیک خود لذت می‌بریم و حضور آنها این امکان را به ما می‌دهد تا از سنین پایین اقدامات بهداشتی دهان و دندان عالی را برای آنها شروع کنیم. ما با افتخار یکی از پیشرو ترین دندانپزشکان کودکان در تهران هستیم. همچنین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس درمان‌های کاملی را برای کل خانواده ارائه می‌دهد.

دندانپزشکان با تجربه ما توصیه می‌کنند که اولین معاینه دندان کودک شما باید در اولین سال تولد یا شش ماه پس از رویش اولین دندان او باشد. پس زمان را از دست ندهید و با شماره‌های کلینیک تماس گرفته و نوبت ویزیت برای اطفال و نوزادان خود دریافت نمایید. 

سوالات متداول

چگونه کودکان را برای رفتن به دندانپزشکی تشویق کنید؟

آنها را به سمت اتاق دندانپزشک راهنمایی کنید. آنها را تشویق کنید که با دندانپزشک دست بدهند. همچنین می‌توانید قبل از رفتن به دندانپزشک با انتخاب لباس و کفش به آنها اجازه دهید تا کمی کنترل روی امور داشته باشند. اکثر دندانپزشکان به کودک اجازه می‌دهند طعم خمیردندان را انتخاب کند و موسیقی یا کارتونی را که می‌خواهد پخش نماید.

مراقبت‌های دندانی برای نوزاد یا کودک نوپا کدام است؟

  • به محض اینکه دندان‌های کودک شما بیرون آمدند شروع به تمیز کردن آنها کنید. 
  • از ۱۸ ماهگی از خمیر دندان کم فلوراید استفاده کنید. 
  • نخ دندان کشیدن مهم است. 
  • نوزادان را با شیشه شیر نخوابانید. 
  • آب لوله کشی را به نوشیدنی اصلی کودکان نوپا تبدیل کنید. 
  • از دادن نوشیدنی‌های شیرین و تنقلات به کودکان خودداری کنید. 
  • از غذاهای سالم در رژیم روزانه کودکان استفاده کنید. 

نکته‌های بهداشتی برای سلامت دهان چیست؟

  • برای محافظت از سلامت دهان و دندان خود، بهداشت دهان و دندان را به طور روزانه رعایت کنید.
  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. .
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه برای حذف ذرات مواد غذایی باقیمانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

چگونه می‌توانم به کودک ۴ ساله خود در رفتن دندانپزشکی کمک کنم؟

کودک خود را از قبل کمی آماده کنید. در صورت امکان، نوبت صبح را رزرو کنید تا کودکان خردسال هوشیار و سرحال باشند. به کودک پیش دبستانی یا بزرگتر بگویید که چه چیزی در انتظار اوست و قرار است چه اقداماتی روی دندان آنها انجام شود. توضیح دهید که چرا رفتن به دندانپزشکی مهم است. 

۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button