اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا لمینت دندان ضرر دارد؟

راز پشت لبخند بسیاری از افراد مشهور لمینت دندان است. لمینت‌ها یکی از محبوب ترین درمان‌های دندانپزشکی زیبایی برای افرادی هستند که می‌خواهند چیزی را در مورد دندان‌های خود تغییر دهند. انتخاب درمان‌های زیبایی مانند لمینت‌های دندان می‌تواند به شما در دستیابی به کیفیت و ظاهری که می‌خواهید کمک کند. لمینت دندان یکی از محبوب ترین روش‌های زیبایی موجود است. افراد می‌توانند به دلایل زیادی از جمله اصلاح دندان‌های تغییر رنگ داده یا بستن فاصله بین دندان‌ها از آن کمک بگیرند.

برخی از مزایای دیگر گرفتن لمینت دندان شامل بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس است. با این حال، مانند هر روش دیگر دندانپزشکی، برخی از عوارض جانبی و خطرات با گرفتن لمینت دندان همراه است. از معایب این درمان زیبایی می‌توان به هزینه‌های بالا، آسیب احتمالی به دندان‌ها و حساسیت دندان اشاره کرد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی مضرات لمینت دندان می‌پردازیم. 

لمینت دندان چیست؟

همه ما دوست داریم مجموعه ای از دندان‌های درخشان را به نمایش بگذاریم. تغییر رنگ یا شکل بد دندان نامناسب به نظر می‌رسد و لمینت‌های دندانی یا لمینت‌های چینی دندان برای اصلاح آن‌ها و دادن ظاهری جدید و بهبود یافته مناسب هستند. 

لمینت‌های دندان می‌توانند به شرایطی مانند تغییر رنگ دندان، دندان‌های بد، دندان‌های شکسته، دندان‌های کج یا مجموعه‌ای از دندان‌ها که تراز مناسبی ندارند کمک کند. لمینت‌های دندانی نیز برای پوشاندن فضای بین دندان‌ها به خوبی عمل می‌کنند. بهترین چیز در مورد لمینت‌ها این است که بسیار نازک هستند، بنابراین هیچ مشکلی برای فردی که آن را دریافت می‌کند ایجاد نمی‌کند.

لمینت‌های دندان از موادی ساخته می‌شوند که شکل دندان‌ها را تقلید می‌کنند. به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و مجموعه دندان‌های اصلی را به گونه ای می‌پوشانند که بدشکلی‌های دندان‌های اصلی پنهان می‌شوند. دو نوع لمینت دندان وجود دارد. یکی لمینت‌های چینی و دیگری لمینت‌های رزین کامپوزیت است. لمینت‌های چینی بهتر از لمینت‌های رزینی هستند زیرا به راحتی لک نمی‌شوند و منعکس‌کننده بهتر نور هستند. یعنی دندان‌های شما را براق‌تر و درخشان‌تر نشان می‌دهند. دندانپزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که کدام یک برای شما مناسب تر است.

معایب لمینت دندان

انتخاب لمینت دندان یک تصمیم بزرگ است و درک معایب آن برای انتخاب اهمیت زیادی دارد. 

  • درمان دائمی ‌است و در صورت شکستن یا ترک خوردن پوسته‌ها، تعمیر آن دشوار است.
  • بیمارانی که لمینت می‌گیرند باید از غذاهای سفت یا ترد که به پوسته آسیب می‌زند اجتناب کنند.
  • این درمان می‌تواند منجر به حساسیت دندان شود زیرا لایه مینای دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
  • افرادی که مینای دندان نازکی دارند نباید لمینت دندان دریافت کنند.
  • گرفتن لمینت دندان از ایجاد پوسیدگی یا حفره دندان جلوگیری نمی‌کند.
  • این درمان برای افرادی که دندان‌های ضعیف یا پریودنتیت دارند ایده آل نیست.

لمینت لومینیر دندان

لمینت دندان یک درمان زیبایی دندان است که ظاهر دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. آنها برای افرادی که به دنبال ترمیم دندان هستند که به آمادگی کمتری نسبت به سایر درمان‌ها نیاز دارد، ایده آل هستند. دندانپزشکان از Lumineers  سفارشی برای رفع نیازهای خاص بیمار استفاده می‌کنند.

آنها یک لایه سرامیک نازک را روی دندان‌ها اعمال می‌کنند و رنگ، شکل و اندازه را تغییر می‌دهند. این روش معمولاً به دو نوبت نیاز دارد و دندان‌ها قبل از استفاده نیازی به اصلاح و تراش ندارند. معاینه دندان به تعیین اینکه آیا این گزینه برای بیمار ایده آل است یا خیر کمک می‌کند.

ماندگاری لمینت‌های دندان

دوام لمینت‌ها به نگهداری آنها بستگی دارد، اما می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال عمر کنند. انبساط حرارتی مانند مینای دندان است که دلیل اصلی ماندگاری آن است. این درمان نسبت به سایر انواع ارتودنسی کمتر تهاجمی ‌است و در زمان کمتری انجام می‌شود.

ویژگی لمینت دندان 

لمینت‌های چینی مانند مجموعه‌ای از دندان‌های جدید هستند که می‌توانند برای تبدیل لبخند شما به چیزی که دوستش دارید استفاده شوند. لمینت‌ها سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند و با این کار می‌توانند هر گونه نقصی را پنهان کنند یا شکل یکنواخت‌تری به آن‌ها بدهند.

لمینت‌های سنتی مانند ونیرهای پرسلن و کامپوزیت گزینه‌های عالی برای بهبود دندان‌های شما با ظاهر طبیعی‌تر هستند. آنها در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متنوعی عرضه می‌شوند تا به بهترین نحو با نیازهای شما مطابقت داشته باشند. ونیرهای پرسلن را می‌توان به دلایل زیبایی مانند رفع پریدگی‌ها، ترک‌های یک دندان یا برای اهدافی مانند اصلاح دندان‌های بدشکل ناشی از تصادف که باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شده است استفاده کرد.

معایب و خطرات لمینت‌ها

اگر این فرآیند توسط متخصصین دندانپزشکی به درستی انجام شود، عموماً ایمن و مؤثر است. با این حال، مانند هر درمان دندانی دیگری، حداقل خطرات مربوط به درمان ونیر چینی و عوارض جانبی وجود دارد که باید قبل از اعمال، آنها در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که لمینت‌ها با مراقبت مناسب سالم می‌مانند و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

حساسیت دندان

دندانپزشک مقداری از مینای دندان را برای قرار دادن لمینت از روی دندان‌های شما می‌تراشد. این فرآیند نسبت به گرفتن تاج کامل کمتر تهاجمی ‌است. این روش برای باندینگ کافی دندان‌ها و لمینت‌های طبیعی شما ضروری است. با این حال، به دلیل برداشتن مینای دندان ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد. اما با توصیه و درمان پزشک، می‌توانید به محض احساس راحتی دوباره نوشیدن نوشیدنی‌های گرم یا سرد را از سر بگیرید.

بی نظمی ‌در رنگ

یکی از دلایل مهمی‌ که مردم به ونیرهای چینی توجه می‌کنند این است که می‌خواهند رنگ دندان‌های خود را تغییر دهند. با این حال، عوامل متعددی می‌تواند بر رنگ نهایی لمینت دندان شما تأثیر بگذارد. این تفاوت‌ها با رنگ ماده باندینگ، رنگ دندان طبیعی زیر لمینت و سایه لمینت مشخص می‌شود. اینها می‌توانند تعیین کنند که وقتی لمینت‌های دندانی از قبل به دندان‌های شما چسبیده اند چگونه به نظر می‌رسند.

این سه عامل باید توسط یک دندانپزشک مجرب به دقت در نظر گرفته شوند تا از بی نظمی ‌در رنگ جلوگیری شود. علاوه بر این، برخی از انواع لمینت‌ها در برابر لکه‌ها مقاوم نیستند و دندانپزشک شما نمی‌تواند رنگ لمینت‌های دندان را پس از چسباندن کامل به آن‌ها اصلاح کند.

ممکن است هماهنگی و پذیرش بافت لثه نسبت به لمینت زمان بر باشد

برخی از بیماران پس از دریافت ونیر دچار التهاب یا ناراحتی لثه می‌شوند. اگر روکش‌ها به درستی قرار نگیرند، لثه‌ها تحریک می‌شوند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم به جلوگیری از عوارض جانبی کمک می‌کند.

لثه‌های به طور خودکار با مواد خارجی که در دندان‌های خود قرار می‌دهید تنظیم نمی‌شوند. بنابراین باید انتظار داشته باشید که هماهنگی بین لثه و لمینت کمی‌ طول بکشد. همیشه احتمال التهاب یا ناراحتی بافت لثه وجود دارد و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به بیماری لثه شود، زیرا لثه‌های شما ممکن است در هنگام تنظیم خود در اطراف اجسام خارجی، کمی ‌سرسخت باشند. ممکن است زمان ببرد و گاهی اوقات یک دوره سازگاری وجود دارد که در آن همه چیز متفاوت و عجیب است. به همین دلیل گاهی خطر احتمالی درد و التهاب بافت‌های نرم بین خط لثه و لمینت شما رخ می‌دهد.

درد و ناراحتی

لمینت‌های دندانی راهی عالی برای به دست آوردن لبخندی است که همیشه می‌خواستید. اما ممکن است کمی‌طول بکشد تا دهان و دندان‌های شما عادت کنند. اکثر بیماران فرایندی بدون درد را تجربه می‌کنند، اما برخی از بیماران یک یا دو روز فرصت نیاز دارند تا پس از دریافت لمینت دندان به آن عادت کنند. این افراد ممکن است در این مدت احساس ناراحتی کنند، اما باید به سرعت برطرف شوند.

خطر بالاتر تروما

فرآیند برداشتن عاج برای عملکرد و ظاهر دندان‌های شما ضروری است. اگر این روش ظریف توسط دندانپزشک زیبایی به درستی اجرا نشود، می‌تواند خطر را افزایش دهد. راه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است اشتباه شود. به عنوان مثال، در هنگام برداشتن مینای دندان روی سطوح دندان، یک لایه زیرین به نام عاج نیز ممکن است آسیب ببیند. لمینت ضعیف این پتانسیل را دارد که در درازمدت باعث آسیب دندانی مانند درد یا مشکلات جویدن غذا شود، زیرا ردیف بایت شما تغییر کرده است.

دندانپزشکان هنگام برداشتن لایه‌ها از روی دندان‌های شما بسیار مراقب هستند. با این حال، گاهی اوقات اشتباهاتی رخ می‌دهد که ساختارهای دیگر، مانند اعصاب دندان، ممکن است آسیب ببینند، که منجر به برخی مشکلات جدی دندانی در مسیر می‌شود.

افزایش احتمال آسیب به پالپ دندان

روش شکل دادن به دندان برای ونیر‌ها به پالپ دندان آسیب می‌رساند که در درصد کمی ‌از موقعیت‌ها ناراحت کننده و دردناک است. کارهای دندانپزشکی بیشتری مانند کانال ریشه برای رفع آن ضروری است.

آیا لمینت‌ها ارزش هزینه کردن را دارند؟

در دنیای مدرن، ظاهر همه چیز است و دندانپزشکی زیبایی بسیار محبوب شده است. مردم مایلند در این زمینه پول خود را سرمایه گذاری کنند زیرا می‌خواهند دندان‌هایشان خوب به نظر برسد. تغییر رنگ یا کج شدن دندان‌ها با این روش اصلاح می‌شود. داشتن یک لبخند زیبا می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد و تاثیر بسیار خوبی بر دیگران بگذارید.

روش تهیه لمینت‌های سفارشی هزینه نسبتا بیشتری نسبت به سایر روش‌های زیبایی دارد. اما با نگاهی به مزایای لمینت‌های دندانی، از دلایل زیبایی تا رفع مشکلات رایج دهان، می‌تواند ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد. لمینت‌های چینی به دلیل طول عمر طولانی خود که تا ۱۵ سال دوام دارند، مشهور هستند. بنابراین، لمینت‌های دائمی ‌سرمایه گذاری طولانی مدت و عالی را در مراقبت از دندان شما فراهم می‌کنند. پس با خیال راحت برای آن هزینه کنید. 

درمان لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

اولین ملاقات با دندانپزشک، قبل از چسباندن لمینت‌ها به دندان، ممکن است شامل عکس برداری با اشعه ایکس باشد تا پزشک بتواند تصویر واضحی از داخل دهان شما داشته باشد.

پس از این کار، دندانپزشک یک روال پاکسازی مینای دندان را انجام می‌دهد که در آن بخشی از مینای دندان شما تراشیده می‌شود. مقدار مینای دندانی که برداشته می‌شود برابر با اندازه‌ لمینت‌های دندانی است که قرار است وصل شوند.

قبل از چسباندن نهایی لمینت‌ها، دندانپزشک آنها را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد تا بررسی کند که آیا آنها به خوبی با شکل دندان‌های اصلی شما مطابقت دارند یا خیر. بسته به ارزیابی دندانپزشک، لمینت‌ها کوتاه می‌شوند یا سایه آن اصلاح می‌شود. هنگامی‌که دندانپزشک از نتیجه راضی باشد، دندان‌های شما را تراشیده، حکاکی و جلا می‌دهد. پس از آن لمینت‌ها متصل می‌شوند. دندانپزشک با اعمال یک پرتو نور (لایت کیور) بر روی دندان شما این عمل را تکمیل می‌کند. این نور مواد شیمیایی موجود در سیمان را به حرکت در می‌آورد و لمینت‌ها به راحتی سفت می‌شوند. پس از انجام این مراحل چند روز بعد معاینه دندانی بعدی انجام می‌شود که در آن دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا لثه‌ها به لمینت‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند یا خیر.

چه کسانی واجد شرایط درمان لمینت هستند؟

افرادی که دندان‌های تغییر رنگ داده، شکسته، دندان‌های فرسوده و فاصله زیاد بین دندانی دارند، کاندیدای واجد شرایط برای انتخاب لمینت‌های دندانی هستند.

شرایط عدم استفاده از لمینت دندان

استفاده از لمینت دندان بر روی برخی از دندان‌ها یا برخی افراد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

دندان‌های ضعیف

دندان‌هایی که بخش قابل توجهی از آنها را به دلیل سایش، شکستگی یا پوسیدگی از دست داده‌اند و دندان‌هایی با مقادیر زیاد ماده پرکننده، کاندیدای مناسبی برای استفاده از لمینت سرامیکی نیستند. زیرا لمینت‌های دندان فقط ظاهر را بهبود می‌بخشد و دندان‌ها را تقویت نمی‌کند. اگر دندانی که لمینت دندان روی آن قرار می‌گیرد به اندازه کافی قوی نباشد که از خم شدن جلوگیری کند، ممکن است به مرور زمان ترک بخورد یا بشکند. در چنین مواردی روکش تاج کامل راه حل بسیار مناسب تری است.

دندان‌هایی با مینای دندان ناکافی

زمانی که لمینت‌های پرسلن به مینای دندان نچسبیده باشند، استحکام ندارد. هنگامی‌ که لمینت دندان به مینای دندان که سخت تر از ونیرهای چینی است چسبیده می‌شود، بیشترین نیروی وارد شده به دندان را جذب می‌کند.

هنگامی‌که لمینت دندان مستقیماً به لایه عاج (لایه زیر مینای دندان) می‌چسبد، از آنجایی که لمینت پرسلن سخت‌تر از عاج است، بیشتر نیروی وارد شده به دندان روی روکش جمع می‌شود. این ممکن است باعث جدا شدن روکش از دندان یا شکستن آن شود.

ممکن است به دلایلی مانند ساییدگی، ضربه، آرایش قدیمی ‌دندان و فرسایش مینای دندان (فرسایش روی دندان‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی یا اسید معده) مقدار ناکافی مینا روی دندان باقی بماند. اگر مینای کافی روی دندان وجود ندارد، روکش تاج کامل انتخاب بسیار مناسب تری است.

نیروی بیش از حد وارد شده به دندان

افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا دندان قروچه می‌کنند یا دندان‌های بالایی و پایینی آنها هنگام بستن دهان با هم در تماس زیادی هستند، کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نیستند. نیروهای قابل توجهی که در چنین شرایطی ایجاد می‌شود می‌تواند باعث شکستن یا جدا شدن لمینت‌های دندان شود. در یک مطالعه علمی‌انجام شده، مشخص شد که عادت به فشردن و ساییدن دندان‌ها احتمال شکست لمینت دندان را ۸ برابر افزایش می‌دهد. به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر خطر شکستگی می‌توان از مواد قوی تر استفاده کرد. 

نقش دندانپزشک در لمینت دندان 

متأسفانه، هر دندانپزشکی در ارائه مراقبت‌های عالی از دندان و ایجاد لبخندهای زیبا مهارت ندارد. برخی از افراد، درمان لمینت برخی از دندانپزشکان را ناامید کننده می‌دانند. روش‌های مختلفی وجود دارد که دندانپزشکان بی‌تجربه نشان می‌دهند که از عهده این چالش بر نمی‌آیند، از جمله:

  • تطابق رنگ ضعیف: خود لمینت ممکن است با دندانی که به آن چسبیده است مطابقت نداشته باشد.
  • عدم تطابق با دندان‌های طبیعی: روکش‌ها به‌شدت قابل مشاهده هستند، زیرا از رنگ دندان‌های دیگر پیروی نمی‌کنند.
  • لبخند نامرتب یا کج: دندان‌ها در یک طرف فک بلندتر یا بزرگتر به نظر می‌رسند.
  • لبه‌های ناهموار برآمده: لبه‌های دندانه دار پلاک را جمع می‌کنند و بهداشت را دشوار می‌کنند.
  • روکش‌های بیش از حد ضخیم: دندان‌هایی که به درستی آماده نشده اند می‌توانند ظاهری ضخیم یا نامناسب داشته باشند.
  • مشکلات در تکلم: روکش‌های بیش از حد بلند یا بزرگ می‌توانند مانع از گفتار عادی شوند.

مزایای لمینت‌های دندان

ترمیم‌های سفارشی برای بهبود لبخند به طور دائم روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. آنها زمانی موثر هستند که درمان‌های سفید کننده دندان به طور دلخواه عمل نکنند. از مزایای لمینت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لمینت‌های دندان با رنگ طبیعی دندان مطابقت دارند و ظاهر را بهبود می‌بخشند.
  • آنها به پنهان کردن لکه‌ها یا تغییر رنگ‌ها کمک می‌کنند.
  • لمینت‌ها برای دندان‌هایی با لکه‌های عمیق موثر هستند.
  • آن‌ها می‌توانند آسیب‌های ناشی از بریدگی، ترک خوردن یا فرسودگی دندان را پنهان کنند.
  • آنها می‌توانند به اصلاح دندان‌های نامرتب یا ناهموار کمک کنند.
  • آنها می‌توانند شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها را پنهان کنند.
  • این روش نیازی به تغییر شکل دندان‌ها ندارد.

جمع بندی

لمینت‌ها نسبت به سایر درمان‌های دندانی برای صاف کردن و سفید کردن دندان‌ها گران‌تر هستند، اما نتایج بسیار سریع‌تر یا ماندگارتری دارند.

اگر قصد دارید ظاهر دندان‌های خود را بهبود ببخشید، یکی از گزینه‌های شما تهیه لمینت‌های دندانی است. لمینت‌ها نه تنها در تقویت لبخند افرادی که دارای دندان‌های خرد شده یا لکه‌دار هستند، عالی هستند، بلکه به سایر مشکلات سلامت دهان مانند فاصله بین دندان‌ها، لکه‌های ناشی از سیگار کشیدن، دندان‌های کج و غیره نیز کمک می‌کنند. لمینت هر چقدر کوچک و غیرتهاجمی ‌باشد، باز هم خطراتی را در بر دارد. این خطرات می تواند شامل حساسیت دندان‌ها و التهاب لثه باشد. معایب لمینت‌ها شامل هزینه‌های بالاتر در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مانند سفید کردن دندان و کامپوزیت است. عوارض جانبی پس از استفاده از جمله حساسیت و آسیب احتمالی به سطح دندان است. آنچه مهمتر است حفظ بهداشت دهان و دندان برای داشتن دندان‌های قوی تر است.

در مجموع، مهم است که قبل از انجام ونیر، جوانب مثبت و منفی لمینت دندان را بسنجید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا لمینت دندان برای شما ضرر دارد یا خیر، همین امروز با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. ما خوشحالیم که به هر سوال شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

آیا لمینیت دندان درد دارد؟

این درمان می‌تواند منجر به حساسیت دندان شود زیرا لایه مینای دندان تراشیده می‌شود. افرادی که مینای دندان نازکی دارند نباید لمینت دندان انجام دهند. 

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

لمینت‌های دندان به طور متوسط حدود پانزده سال عمر می‌کنند. با این حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند از کمتر از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. مانند مینای دندان طبیعی، آن‌ها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند چیپس و ترک ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند. 

آیا لمینت دندان را می‌توان حذف کرد؟

درمان دائمی‌است و در صورت شکستن یا ترک خوردن پوسته‌ها، تعمیر آن دشوار است. بیمارانی که لمینت می‌گیرند باید از غذاهای سفت یا ترد که به پوسته آسیب می‌زند اجتناب کنند. این درمان می‌تواند منجر به حساسیت دندان شود زیرا لایه مینای دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آیا ونیرهای لمینت به دندان آسیب می‌رسانند؟

ونیرهای کامپوزیت به طور ذاتی به دندان آسیب نمی‌رساند. اینها با طراحی یک عمل زیبایی موقت هستند. داشتن لمینت مانع از هیچ آسیب دندانپزشکی نمی‌شود. از هر موادی استفاده شده باشد، روکش دندان به همان تمیز کردن منظم دندان طبیعی نیاز دارد.

متا تایتل:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button