اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندانپزشکی بیهوشی و آرام‌بخشی اطفال و کودکان

بچه‌ها گاهی از دندانپزشک یا برخی روش‌های دندانپزشکی می‌ترسند. این ترس معمولا به دلیل ناشناخته و مبهم بودن کار‌های دندانپزشکی برای کودکان است. با این حال، برای کودکان مبتلا به فوبیای شدید دندانپزشکی، آنهایی که بسیار کوچک هستند و به کارهای دندانپزشکی زیادی نیاز دارند یا کودکان با نیازهای ویژه که با روش‌های دندانپزشکی مشکل دارند، دندانپزشکی آرامبخش یک گزینه عالی است.

آرام‌بخش می‌تواند به کودکان کمک کند در طول درمان خود احساس آرامش و راحتی کرده و به آنها اجازه می‌دهد با خیال راحت مراقبت‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند. بسته به نوع آرامبخش استفاده شده، ممکن است حتی کار‌های دندانپزشکی را به خاطر نیاورند. این می‌تواند از ایجاد اضطراب دندانپزشکی در آنها جلوگیری کند.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی دندانپزشکی بیهوشی و آرام‌بخشی اطفال و کودکان می‌پردازیم. همچنین با مزایا و معایب این نوع از درمان دندان کودکان آشنا می‌شویم.

انواع آرامبخش برای کودکان

سطوح مختلفی از دندانپزشکی آرامبخش وجود دارد، از آرام‌بخشی خفیف مانند اکسید نیتروژن یا گاز خنده گرفته تا بیهوشی عمومی. انواع آرامبخش برای کودکان عبارتند از:

آرام‌بخش خوراکی

با این شکل از آرام‌بخشی، دندانپزشک اطفال آرام‌بخش خوراکی برای کودک شما تجویز می‌کند که بسته به نوع دارو و مقدار مصرف، می‌تواند آرام‌بخشی خفیف تا متوسط باشد. کودکان در حین انجام کار هوشیار خواهند بود، با این حال ممکن است در برخی موارد به خواب بروند و قادر به حرکت و پاسخ به دستورات نباشند. نگرانی‌هایی در مورد ایمنی آرام‌بخش خوراکی برای کودکان وجود دارد به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسید نیتروژن

آرامبخش اکسید نیتروژن خفیف و بی خطر است. بیماران را به خواب نمی برد و به سرعت از بین می‌رود. در این روش مخلوطی از اکسید نیتروژن و اکسیژن از طریق ماسک به کودک داده می‌شود. اطفال برای چند دقیقه آن را تنفس می‌کنند و احساس آرامش و سرخوشی به آنها دست می‌دهد. هنگام استفاده از گاز خنده برای کودکان، آنها بیدار هستند و می‌توانند به دستورات پاسخ دهند. گاز خنده نه تنها اضطراب را کاهش می‌دهد، بلکه درد را نیز از بین می‌برد. وقتی کار تمام شد، فرزند شما در اکسیژن ساده نفس می‌کشد و اثرات اکسید نیتروژن در عرض چند دقیقه از بین می‌رود.

بیهوشی عمومی

گاهی اوقات در حالی که کودک بیدار است و درمان را نمی توانید با خیال راحت با گاز خنده انجام دهید از بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند. بیهوشی زیر نظر یک متخصص بیهوشی دارای مجوز انجام می‌شود و کودک در طول کار دندانپزشکی تحت نظر خواهد بود. در حالی که کودک شما تحت بیهوشی عمومی است، در خواب عمیقی فرو می‌رود. آنها به هیچ وجه در این روش، چیزی را احساس نمی کنند یا به خاطر نمی آورند.

معمولا در مطب‌ها وکلینیک‌های دندانپزشکی، اکسید نیتروژن و بیهوشی عمومی برای کودکان استفاده می‌شود. دندانپزشکان اطفال این گزینه‌ها را مؤثرترین و ایمن‌ترین گزینه‌ها می‌دانند.

چه زمانی باید  برای کودکان از دندانپزشکی بیهوشی و آرام‌بخشی استفاده کرد؟

در مورد اینکه چه زمانی کودکان باید برای کارهای دندانپزشکی آرام‌بخش استفاده کنند باید گفت که هر کودکی منحصر به فرد است. در دندانپزشکی کودکان، متخصصین دندانپزشکی کودکان به طور کلی سعی می‌کنند ابتدا از تکنیک‌های رفتاری و آرام سازی استفاده کنند. اگر این رویکردها موثر نباشند، در آن زمان است که دندانپزشکی آرام‌بخشی در نظر گرفته می‌شود. آرام‌بخش ممکن است برای موارد زیر لازم باشد:

·        کودکانی که اضطراب شدید دندانی دارند.

·        کودکان خردسال، مانند نوزادان یا کودکان نوپا، که نیاز به کار ترمیمی گسترده دارند که نیاز به ویزیت‌های متعدد بدون بی حسی دارند.

·        کودکان با نیازهای ویژه، از جمله ملاحظات خاص پزشکی، عاطفی یا رفتاری (اوتیسم)، که اعمال یا حرکات آنها در حین اقدامات دندانپزشکی می‌تواند به آنها آسیب برساند.

·        هر کودکی که نمی تواند برای دریافت مراقبت‌های دندانی لازم همکاری کند، مانند کودکانی که در یک جا نشستن مشکل دارند.

فواید آرامبخش دندان برای کودکان

·        کودکان را آرام می‌کند و تجربه را برای بیمار و والدین بدون استرس می‌کند.

·        بسته به نوع آرام‌بخش دندان، احساس درد را کم یا از بین می‌برد.

·        به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا روش‌های طولانی، پیچیده یا حساس را در یک ویزیت انجام دهد. دیگر کودکان نیاز ندارند چندین ویزیت مراجعه کند.

·        با بیهوشی عمومی، کودکان درمان را به خاطر نمی آورند، که به کاهش احتمال ابتلا به اضطراب دندانپزشکی کمک می‌کند.

·        کودکان را از آسیب‌های تصادفی که در صورت تقلا یا حرکت در حین انجام روند‌های دندانپزشکی رخ می‌دهد، در امان نگه می‌دارد.

·        دندانپزشک اطفال می‌تواند به طور موثرتری مراحل را تکمیل کند و در وقت شما صرفه جویی کند.

آیا آرام‌بخش دندان برای کودک بی خطر است؟

اگر به کلینیک‌های دندانپزشکی با تجربه مراجعه کنید که از آخرین فن آوری و تکنیک‌ها استفاده می‌کنند، آرام‌بخش دندان برای کودک بی خطر است. باید دندانپزشکان متخصص به طور ویژه در زمینه آرام‌بخشی دندان کودکان آموزش دیده باشند.

یکی از دندانپزشکان متخصص در کلینیک، کودک شما را معاینه کرده، سابقه سلامتی و داروهای مصرفی او را بررسی می‌کند. آنها زمانی را صرف شناخت نیازهای کودک شما می‌کنند تا مشخص شود آیا فرزند شما کاندید آرام‌بخشی است یا خیر. اگر اینطور باشد، با خیال راحت کودک خود را به کلینیک پیشرفته ای که انتخاب کرده اید بسپارید. کلینیک‌های معتبر معمولا به جدیدترین تجهیزات و ابزارهای مانیتورینگ تجهیز شده اند و کودک شما در تمام مراحل برای حداکثر ایمنی تحت نظر خواهد بود.

علاوه بر این، هنگام ارائه بیهوشی عمومی در مطب، یک متخصص بیهوشی دارای مجوز برای این موارد تخصصی به مطب می‌آید. متخصص بیهوشی و تیم او بیهوشی را تحویل می‌دهند و علائم حیاتی کودک را در حالی که دندانپزشک اقدامات لازم دندانپزشکی را انجام می‌دهد، بررسی می‌کنند.

گاز خنده برای بچه‌ها سریع ترین و ساده ترین راه حل است. بیش از یک قرن است که به طور ایمن به عنوان نوعی دندانپزشکی آرام‌بخش استفاده می‌شود. در واقع، آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا اعتقاد دارند استنشاق اکسید نیتروژن و اکسیژن به عنوان یک روش ایمن و موثر برای کاهش اضطراب، ایجاد بی دردی و تقویت ارتباط موثر بین بیمار و ارائه دهنده سلامت مناسب است.

در حالی که در بیهوشی عمومی کودک بیشتر درگیر می‌شود، اما به لطف پیشرفت‌های پزشکی و فناوری، دریافت بیهوشی عمومی در مطب و کلینیک تحت راهنمایی یک متخصص بیهوشی به همان اندازه که در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می‌شود ایمن است. از آنجایی که پوسیدگی شدید دندان یا عفونت دندانی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت و رفاه کودک شما داشته باشد، در بسیاری از موارد، مزایای استفاده از بیهوشی عمومی برای دریافت مراقبت‌های ضروری از کودک، بسیار بیشتر از خطرات آن است.

عوارض دندانپزشکی آرام‌بخش برای کودکان

عوارض جانبی دندانپزشکی آرامبخش در کودک بسته به سطح آرام‌بخشی متفاوت خواهد بود. بیایید به دو شکل آرام‌بخشی که معمولا برای کار‌های دندانپزشکی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند نگاهی بیندازیم.

عوارض گاز خنده برای کودکان

·        اکثر بیماران هیچ عارضه جانبی ناشی از اکسید نیتروژن را تجربه نمی کنند و هنگامی که گاز در عرض چند دقیقه از بین رفت، می‌توانند روز خود را طبق معمول ادامه دهند.

·        استنشاق بیش از حد اکسید نیتروژن می‌تواند باعث استفراغ کوتاه مدت و سرگیجه شود. از آنجایی که ما از فناوری پیشرفته در دندانپزشکی اطفال استفاده می‌کنیم، می‌توانیم مقدار دقیق گاز خنده مورد نیاز اطفال نوپا و کودکان را ارائه دهیم و اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق نمی‌افتد.

·        برخی از کودکان پس از دریافت آرامبخش اکسید نیتروژن کمی احساس خستگی می‌کنند. این خفیف است و به سرعت از بین می‌رود.

·        هیچ عوارض جانبی طولانی مدتی وجود ندارد. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان عوارض جانبی را تجربه می‌کند که از بین نمی رود، با دندانپزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی آرامبخش دندان با بیهوشی عمومی

·        کودک شما احتمالا تا یک روز پس از بیهوشی خسته خواهد بود.

·        بینی، دهان و گلوی کودک شما ممکن است حدود ۴۵ دقیقه بعد از عمل بی حس باشد.

·        برخی از کودکان پس از دریافت بیهوشی عمومی یک یا دو روز کمی گلو درد دارند.

·        کودکان ممکن است دچار سرگیجه یا حالت تهوع شوند.

·        بچه‌ها باید استراحت کنند و در بقیه روز بعد از عمل کمترین فعالیت را داشته باشند. بیشتر آنها می‌توانند روز بعد به مدرسه یا مهدکودک بازگردند.

·        تا چند ساعت بعد از تمام شدن کار دندانپزشک اطفال، خواب آلودگی در کودک وجود دارد.

·        تا چند ساعت بعد از بیهوشی عمومی، ممکن است هماهنگی فیزیکی خود را از دست بدهند و برای راه رفتن نیاز به کمک داشته باشند.

آماده سازی کودک برای آرام‌بخشی دندان

بهتر است قبل از اینکه کودک را به دندانپزشکی ببرید با کودک خود در مورد آرام‌بخشی دندانپزشکی صحبت کنید. همچنین با اصطلاحات این روش درمانی به زبانی که کودک متوجه شود با او گفتگو کنید تا کمی آشنایی با کاری که می‌خواهد انجام دهد داشته باشد. از استفاده از کلماتی که می‌تواند آنها را بترساند مانند مته یا دریل خودداری کنید. درعوض، به آنها اطلاع دهید که دندانپزشک دندان‌های آنها را سالم و محکم می‌کند و در طول درمان هیچ احساس درد و ناراحتی نخواهند داشت.

اگر کودک شما هنوز در مورد رفتن به دندانپزشک و آرامبخش شدن مضطرب است، می‌تواند با خود یکی از عروسک‌های مورد علاقه اش را بیاورد. این کار به او کمک می‌کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

گاز خنده برای بچه‌ها نیازی به آماده سازی خاصی از قبل ندارد و یک وعده غذایی سبک قبل ار مراجعه مناسب است.

اگر کودک شما آرامبخش بیهوشی عمومی دریافت می‌کند، دندانپزشک اطفال دستورالعمل‌های دقیقی را برای اطمینان از ایمن بودن این روش به شما ارائه می‌دهد. در حالی که دستورالعمل‌ها می‌تواند بسته به نیازهای فردی و سطح سلامت کودک شما متفاوت باشد، اما در ادامه برخی از دستورالعمل‌های کلی آورده را با هم می‌خوانیم:  

·        شب قبل از مراجعه، از دادن غذای جامد یا مایعات غیر شفاف از جمله شیر و آب میوه به کودک خودداری کنید.

·        اگر کودک شما تشنه است، می‌تواند تا دو ساعت قبل از قرار ملاقات، چند جرعه آب بنوشد.

·        اگر کودک شما روزانه دارو مصرف می‌کند، آن را طبق معمول مصرف کند، مگر اینکه دندانپزشک به شما بگوید این کار را نکنید.

والدین بعد از بیداری و به هوش آمدن کودکان چه وظیفه ای دارند؟

پس از انجام پروسه دندانپزشکی اطفال، از والدین خواسته می‌شود تا زمانی که کودک از خواب بیدار می‌شود، حضور داشته باشند. نگه داشتن دست فرزند هنگام بیدار شدن می‌تواند به تسکین اضطراب و ایجاد احساس امنیت در او کمک کند. همچنین توصیه می‌کنیم وسیله ای که برای کودک آرامش‌بخش است، مانند عروسک یا پتوی مورد علاقه اش را همراه خود داشته باشید.

پس از اینکه کودک خود را به خانه آوردید، باید بطور دوره ای تنفس او را چک کنید. بازگرداندن آنها به مدرسه یا مهدکودک پس از دریافت آرام‌بخشی دندان کار درستی نیست.

دندانپزشکی بیهوشی و آرام‌بخشی اطفال و کودکان با نیازهای ویژه

کودکان با نیازهای ویژه ممکن است نتوانند برای مدت طولانی برای برداشتن حفره یا سایر اقدامات دندانپزشکی ثابت بنشینند. در نتیجه، والدین ممکن است تصمیم بگیرند که ایمن ترین گزینه برای فرزندشان را انتخاب کنند.

برای کار‌های عمده دندانپزشکی، کودکان با نیازهای خاص ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند. به این ترتیب، در حالی که دندانپزشک در حال تلاش برای سوراخ کردن دندان است، حرکت نمی‌کنند و یا تکان نمی‌خورند.

همچنین اوتیسم در سال‌های اخیر افزایش یافته است به همین دلیل والدین به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی برای کودکان اوتیستیک هستند. برای یک کودک در طیف اوتیسم، نورهای روشن و صداهای عجیب و غریب هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشکی می‌تواند محرک حسی بیش از حد باشد.

برای جلوگیری از تجربه اضطراب کودکان مبتلا به اوتیسم یا تلاش برای بیرون رفتن از مطب دندانپزشکی در میانه درمان دندانپزشکی، ممکن است علاقه مند باشید که با دندانپزشک اطفال در مورد بیهوشی عمومی یا سایر اشکال خفیف تر آرام‌بخش کودکان مشورت کنید.

جمع بندی

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع آرام‌بخش‌ها، از جمله بیهوشی عمومی یا گاز خنده برای کودکان کسب کنید، یک ویزیت برای کودک خود در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس در بخش کودکان بگیرید. دندانپزشکان متخصص ما برای کودکان، آرام‌بخشی بی خطر را در پروسه درمانی ارائه می‌دهند. ما نیازهای فرزند شما را ارزیابی می‌کنیم و در مورد خطرات و مزایای آرام‌بخش به شما توضیح می‌دهیم تا تصمیمی مطمئن و آگاهانه در مورد مراقبت از کودک خود بگیرید.

مراجعه به دندانپزشکی کودکان که رفتاری دوستدانه و سرگرم کننده داشته باشد مانند دندانپزشکی کودکان زاگرس می‌تواند کمک زیادی به آرامش اطفال کند. وقتی بچه‌های کوچک به کلینیک دندانپزشکی عادت کنند، اضطراب دندانپزشکی آنها کاهش می‌یابد.

همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

چه بیهوشی برای دندانپزشکی کودکان استفاده می‌شود؟

بیهوشی عمومی (GA) یا آرامبخش عمیق اغلب برای تکمیل رادیوگرافی‌های دندانی یا درمان ضروری در کودکان کم سن و سال مورد نیاز است. درمان را می‌توان در بیمارستان، مرکز جراحی سرپایی، مطب یا کلینیک‌های دندانپزشکی انجام داد.

چه داروهایی در بیهوشی کودکان استفاده می‌شود؟

پروپوفول به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود. سووفلوران یک ایزوپروپیل اتر فلوئوردار است که القای سریع و اثر حذف سریع دارد. از طریق استنشاق وارد می‌شود. تریکلوفوس یک داروی آرام‌بخش و خواب آور است، شبیه به کلرال هیدرات است اما با تحریک کمتر معده عمل می‌کند.

آیا بی حسی دندان برای کودکان ۶ ساله بی خطر است؟

در برخی موارد در بیهوشی عمومی کودکان ممکن است خفه شوند. در کودکان خردسال می‌تواند خطرناک باشد و برخی از دندانپزشکان ممکن است خطر را به سرعت تشخیص ندهند.

قانون ۷ در دندانپزشکی کودکان چیست؟

قانون هفت نیز اندازه گیری زمان است. در عرض هفت دقیقه پس از صرف غذا، دهان خود را حداقل به مدت هفت ثانیه با آب بشویید. PH خنثی آب به بازگرداندن PH دهان به سطح طبیعی خود یعنی ۷ کمک می‌کند.

آیا بیهوشی برای کودک بی خطر است؟

بیهوشی و آرام‌بخشی بی خطر تر از همیشه هستند. متخصصان بیهوشی اطفال این امکان را برای میلیون‌ها کودک حتی بیمارترین نوزادان فراهم کرده‌اند تا تحت عمل جراحی نجات بخش و روش‌های افزایش دهنده زندگی قرار گیرند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button